Är jag ensammast i världen om att älska grönsaker?

Då jag är vegitarian, så är det nästan en självklarhet att jag proppar i mig massor med grönsaker. Men dessutom är det så att jag älskar grönsaker. Grönsaker är mitt lördagsgodis. Men detta inlägg handlar om hur jag insåg en grej.

Nu säger jag inte att jag är perfekt, vem är det liksom? Men när jag var på LIDL, för de har 12% billigare på grönsaks sortimentet, om man ska ta orden ur mun på dom. Så jag utnyttjar ju såklart detta tillfälle. Dagen var en torsdag och jag planerade att laga mat. Men fattiglapp som man är så står man där med en hundring kvar för mat, går runt och rotar bland grönsakerna för att kunna få hem så mycket som möjligt. Jag tänker inte på så mycket mer. Jag tänker grönsaker, grönsaker, grönsaker. Sedan när jag inser att det blir 25:- över, så köper jag mjölk och juice också. Så där i kön ställer jag mig med mitt grönsaksland i famnen. Jag tänker inte på något annat än mina grönsaker, fortfarande. Detta är ju vanligt för mig.

När jag har betalat och har packat i kassarna, inser jag att det är 30 minuter kvar tills bussen tillbaka hem kommer. Så jag sätter mig vid kassorna, och väntar. Och i brist på någonting och göra, tjuvkikar jag på andras varor. Fult av mig, kanske? Absolut, men det skadar inte allt för mycket att vara nyfiken. Iallafall började det med att en man och en kvinna köpte sju paket frysta pizzor, ketchup och en stor cola. Sen kom det en krystad morsa som skrek till sin son, hon köpte en stor fet köttbit. Sedan kom det ett yngre par: De köpte snus, cigaretter, fyra påsar chips, sex stycken energi dricka, bostongurka och cola. Och sen fortsatte det sådär. Ingen grönsak på bandet. Det enda jag såg som var grönt var en bukett rosor som en tant köpte till sig själv.
Jag kände mig ensammast i världen om att älska grönsaker. Man kan ju inte må allt för bra med all dess skräp till mat? Och det bästa är nog att jag fick mer för pengarna än tantaloran med två köttbitar. 

Jag: 97:- (Och mitt kylskåp är fortfarande fullt!)
Kött-tanten: 295:-

1 - 0
Till Mig.

Men för att vara optimistisk.
Mer grönsaker till mig!

Kommentarer
Postat av: Pling

Kände igen mig i det du skrev. Har aldrig varit förtjust i köttprodukter, burkmat och färdigköpta portioner. Köper nästan alltid bara ekologiskt och när jag jobbade i kassa i ett par år insåg jag hur sjuka matvanor folk faktiskt har. D: Finns ju inget bättre än grönsaker, och prisar att det är så lättillgängligt som det är ändå :3

2011-03-03 @ 23:12:08
URL: http://circusboygotlonely.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0