Egon Schiele


1890 - 1918
Österriket
Expressionist

Jag valde Egon S. för att hans bilder är genialiska i mitt öga. Han är absolut en favorit hos mig. Hans tunga och grova linjer, färgerna och utmanande poseringar dig en helt ny värld från förr. Han föddes i Österriket och kom inte så mycket längre än hans hemstad Tulln och huvudstaden Wien. Det visades tidigt att Shiele var ett geni och hade väldigt litet intresse i studier. Han antogs till Wiens konsthögskola i 16-års ålder.


Det finns tyvärr inte mycket historia om Shiele, då han dog ungt på grund av influensaepidemin som pågick i början av 1900-talet. Han var pågående att skapa familj i Wien, men Edith Harms som bar hans barn dog i sjätte månaden och Shiele dog tre dagar senare.

- "Under Första Världskriget lyckades Schiele fortsätta sin konstnärliga karriär och under denna tid visade han sig vara en fantastiskt produktiv konstnär som fullständigt behärskade sina fulla potential. Wiensecessionen, där Schiele var en av de mest framträdande deltagarna och också utformade utställningens affisch, innebar en stor framgång för honom. Under sitt sista levnadsår ställde han därefter även ut i Zürich, Prag och Dredsen. "
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Egon_Schiele

När jag såg Egon Shieles verk
uppmärksammade jag hans pärlor. De poseringar och detaljer han har målat av var vardagliga men intressanta. Man kan leva sig in i duken. Med höstiga färger och kvinnliga former, så förvånar jag mig inte att hans arbete spred sig. Hans färger förtrollar mig och lockar mig till att önska mig minst 7 konstböcker om honom till julklapp.





Shiele var väl bekant en annan konstnär
ifrån Österriket: Gustav Klimt som är mycket känd över hela världen med sina fabulösa verk. Det var Shieles inspirationskälla och livskamrat.

Kyssen av Gustav Klimt.




EDIT
: Jag har skrivit fel: Det ska vara Schiele, inte Shiele. Men nu orkar jag inte fixa det så ni besserwissar får leva med ett litet fel steg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0