Fredag


ÅH, BAJSANSKORV STJÄRT RUMPA. Jag HATAR detta sömn problem jag har. Jag spendera HELA helgen med att sova! GAH ):

För att slippa prata om dagen så kan jag säga att den är bra nu och jag lagade min underbara laxsoppa! Jag håller på att göra min berömda paj också, för Henkan, jag och Robbis bobbis brorsan ska ha fredagsmys. Recept får ni här under. Puss på er gullungar!


 

För det billigaste och godaste resultatet:

 

4 bitar ICA Laxfilé - odlad i Norge, så den är nära och väldigt god. Ganska billig också!

Ett paket Blå Bands Vitvinssås - Billigare än att att köpa vin kan jag ju säga!

Ett paket fryst, litet paket med persilja - Kostar en tia på närmaste mataffär.

Ett paket fryst ärtor - Finns för 15 spänn på närmaste mataffär.

Hackad spenat - finns billigt i Näääärmsta mataffär!

Mjölk - Det vet ni lika väl hur mycket det kostar!

Matgrädde - Kostar inte hellre mer än en tia.

Om du har hemma: Honung, Salt, peppar, flytande smör, vitlök.

Allt tillsammans blir allt lite mer än 100 kronor. Och tro mig. Det blir mycket soppa för det!

 

  • Först tinar du upp laxen. Genom micro blir det bäst resultat, 6-7 minuter borde räcka. Tina upp det så det får en fin ljusrosa färg. Var beredd på att det kan bli vattnigt och liknande. Under tiden kan du hacka lök, sätta fram en stekpanna och flytande margarin eller vanligt margarin.
  • När du har hackat lök och satt det i pannan med smöret, så sätter du igång plattan. Sen tar du ut laxen, ta ut honung på sidan av burken, annars smakar honungen i burken lax. Det vill vi ju inte! Sen när du har satt ett lager honung på en sida på laxen så häller du salt och peppar på.
  • Sen när du ska lägga laxen i stekpannan måste du komma ihåg att inte ha för hög värme. Annars gör du som mig och den får fula halv bruna kanter. Så ta det försiktigt!
  • När det börjar att bli klart så tar du fram en kastrull, ingen liten ifrån Ikea, här måste du slå på stort. Hacka mer vitlök och lägg i en del margarin. Låt det börja puttra och smälta. Sen häller du i två påsar av vitvinsåsen. Snabbt häll i mjölk och vispa. Ta inte mer än 5 dl, om inte det blir VÄLDIGT tjockt.
  • Sen kan du lite snabbt tina upp spenat, ärtor, och persilja. Ta så mycket på ditt behag. Men jag gillar persilja så jag tar mycket!
  • Hacka laxen.
  • Sen häller du i laxen, grönsakerna och häller allt tillsammans ner i vitvinssoppan. Blanda en stund och låt allt bara bli fint, fint. Ta gärna smöret ifrån stekpannan i soppan med. Då blir det TASTYYYY!
Sen är allting klart. Låter kanske mycket men det tar inte mer än en kvart! Ät gärna vitbröd till, blir mumsans om man doppar. Trevlig måltid!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0