påhittat manus

Manus till intervjuen för
Leonardo Da Vinci
skriven av: Towa och Sarah ES08a

J: Hej och välkomna. Idag ska vi intervjua Leonardo da vinci, en av dom mest kända konstnärerna i historien. Välkommen Leonardo.

L: Tackar, man tackar.

J: Du har gjort en hel del i ditt liv, men låt oss börja med fakta. Vart föddes du? Och hur var ditt liv som ung?

L: Jag är född i Toscana, som ligger lite utanför Vinci, 1452, den 15 April. Uhm, när jag var ungefär fem år så flyttade jag och min far, Ser Piero, närmare Vinci. Fast vi flyttade senare vidare till Florens. Där fick jag lära mig mycket poesi och sjunga. Jag insåg i en väldigt tidig ålder att jag var intresserad och hade talanger så jag blev en av Anddrea del Verricchio lärjungar. På den tiden fick man gå utbildning. Bara dom som hade talang och jobbade hårt förtjänade att bli nämnd som mästare. Det slutade med att jag blev, så kallad, mästare och medlem p S:t Lukasgillet.

J: Mm, Intressant. Dina målningar, många av dom är mycket väl igenkända i alla länder. Berätta om dina målningar och dess bakgrund.


L: Jag har gjort en del kända målningar. Men ack, hade jag ingen ork till att fullborda dom. Slutade oftast med att kunderna var besvikna. En av dom som jag har gjort var ju Mona lisa. Tog ungefär 4 år att göra klart den. Nattvarden, där jesus äter och dricker med sina tolv lärjungar innan korsfästningen, den gjorde jag klart 1498, men den gjorde jag direkt på en stenvägg, i ett kloster, tyvärr så den flagna den av väggen.

J: Du levde ju ganska mycket ”före din tid”. Vad menas med det?

L: Jag hade mycket idéer. Jag skissade motorer och helikoptrar. Men det var tyvärr för avancerat för min tid så inget såldes eller fullbordades. Jag var också inne i kroppen funktion ett tag. Och jag har fått mycket beröm för dess skisser.

J: Ja, ”Den vitruvianske mannen”. Eller hur?

L: Ja, precis.

J: Du har verkligen haft ett intressant liv och upplevt mycket på så lite tid. Litteratur, biograf ochh vetenskaplig verksamhet. Kanske lite oartigt att fråga när du dog?

L: Nejdå! Jag dog år 1519 i frankrike.

J: Det har varit en ära att intervjua dig. Jag får tacka för oss och tyvärr säga adjö till vårann världskända Leonardo da Vinci.

L: Tack och adjö!

J: Adjö.



Egentligen bara skriven av mig. Men towa hjälpte mig med ett prov så vi gjorde en deal.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0